Monday, July 20, 2015

Siapakah aku?

Bismillah...

Aku seorang wanita yang lahirnya dari rahim seorang wanita, aku dikandung selama 9bulan, aku dibawa kesana kemari tanpa keluhan dan penyesalan kerna itulah impian ibuku. Kini aku dilahirkan dibesarkan dan telah melalui pelbagai fasa hidup. Fasa hidup yang telah membawa aku kepada fasa-fasa hidup yang lain. Susah senang, jatuh bangun, sihat sakit, suka duka, tangis tawa. Alhamdulillah, aku dibesarkan didalam didikan agama yang lebih membawa aku kepada fasa-fasa hidup yang lebih mencabar, lebih2 lagi aku ini seorang insan yang bergelar wanita. Wanita ini banyak mehnahnya banyak ujiannya, kalau tak kuat wanita ini akan susah, jatuh, sakit, duka, tangis dan kalau wanita ini kuat maka wanita ini juga akan senang, bangun, sihat, suka dan tawa. Namun kuat atau tidak kuat itu juga adalah ujian, tersingkap sesuatu didalamnya. Dimana? Hati..dan natijahnya adalah samada dua perkara iaitu senyuman atau air mata.

Sejak aku meningkat dewasa, semakin aku mengenali dunia facebook dan sosial, berjumpa dengan pelbagai jenis manusia, melihat telatah manusia yang pelbagai ragam, ragam keluargaku,saudaraku, kawan2 ku, jiran2 ku dan ragam manusia di dunia maya. Ada yang positif dan ada yang negatif, ragam nausia tak sama. Ada yang sanggup berkorban sesama sendiri, ada yang tidak menghiraukan nasib sesama sendiri, tengok jer. Ada yang saling mengasihi, ada yang saling membenci, ada yang saling bersyak wasangka, ada yang baik didikan agamanya, ada yang lemah didikan agamanya, ada yang disisihkan, ada yang sombong, ada yang baik, ada baik yang tutur katanya, ada yang suka jaga tepi kain orang, ada yang suka mencari waktu memerlukan, ada yang kuat dan ada yang lemah. Begitulah ragam manusia yang semakin hari semakin bertambah kepelbagain sifat dan kerenah mereka. Begitu juga ragam aku,

Kini aku masih lagi seorang wanita, namun berbeza kerna bertambahnya satu lagi 'title' dibelakang wanita iaitu MUSLIMAH yang membawa maksud ??

To be continue..







No comments:

Post a Comment