Saturday, October 3, 2015

Kalau lah!

Kalau lah! inilah kalimah yang sering tertutur dibibir insan yang bergelar hamba. Kalau lah aku punya harta dan wang ringgit yang banyak, kalau lah aku punya anak yang ramai, kalaulah aku dapat pointer 4 flat, kalau lah aku dapat kahwin awal, kalau lah mak bapak aku boleh bagi aku kereta suzuki swift, kalau lah wajah aku macam Angelina Jolie, kalau lah aku hidup sepuluh tahun yang lalu pasti aku dapat jumpa Mat Luka bin Pedih, kalau lah dan kalau lah dan kalau lah dan kalau lah sehingga kamu mampu mencipta angan-angan dan hasrat murni melalui kata 'kalau lah'.

Buat insan yang bergelar hamba, KALAU LAH kamu sedar kita punya Allah s.w.t sekalian alam yang mentadbir segala isi langit dan bumi yang tidak pernah tidur dan makan melainkan memerhati dan menjaga hamba-hamba-Nya. Kalau lah kamu sedar itu, maksud saya kalau lah kamu sedar. Tapi kalau lah kita tidak sedar itu apakah kita akan terus berada ditakuk yang sama atau terus berkelana dengan duniawi atau membawa perubahan pada diri, atau buat-buat tidak tahu je??  Sedar tak kenapa Allah s.w.t ciptakan kita? Get up sahabat, get up!


وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنْسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ

"Aku tidak menciptakan jin manusia melainkan agar mereka beribadah kepadaku."

Qs Ad-Zariyat : 56

Look,, Allah s.w.t dah siap-siap cakap yang Allah s.w.t ciptakan kita semata-mata untuk beribadah kepada-Nya. So, apakah ada lagi bukti yang boleh disangkal melalui kata-kata Allah s.w.t diatas.

Kalau lah kamu sedar itu.

وَإِذْ أَخَذْنَا مِيثَٰقَ بَنِىٓ إِسْرَٰٓءِيلَ لَا تَعْبُدُونَ إِلَّا ٱللَّهَ وَبِٱلْوَٰلِدَيْنِ إِحْسَانًا وَذِى ٱلْقُرْبَىٰ وَٱلْيَتَٰمَىٰ وَٱلْمَسَٰكِينِ وَقُولُوا۟ لِلنَّاسِ حُسْنًا وَأَقِيمُوا۟ ٱلصَّلَوٰةَ وَءَاتُوا۟ ٱلزَّكَوٰةَ ثُمَّ تَوَلَّيْتُمْ إِلَّا قَلِيلًا مِّنكُمْ وَأَنتُم مُّعْرِضُونَ

"Dan (ingatlah), ketika Kami mengambil janji dari Bani Israil (yaitu): Janganlah kamu menyembah selain Allah, dan berbuat kebaikanlah kepada ibu bapa, kaum kerabat, anak-anak yatim, dan orang-orang miskin, serta ucapkanlah kata-kata yang baik kepada manusia, dirikanlah shalat dan tunaikanlah zakat. Kemudian kamu tidak memenuhi janji itu, kecuali sebahagian kecil daripada kamu, dan kamu selalu berpaling."

Qs Al-Baqarah : 83

Adakah kita dikalangan yang berpaling dari Allah s.w.t?? Jangan lah kamu menyembah selain Allah s.w.t, ingat sahabat, Allah s.w.t sahaja yang layak disembah tiada Tuhan lain. Tiada Tuhan lain, Allah s.w.t sahaja. Yes! Allah s.w.t sahaja. Kalaulah kamu sedar akan hakikat itu pasti kamu tidak punya masa untuk berkelana. Malangnya kalaulah kamu tidak mengetahui akan hakikat ini. Amat malangnya kamu. Serius.

Back to the point, terkadang istilah 'kalau lah' banyak memberi persoalan pada diri yang terkadang membawa kita hanyut dalam buain angan-angan kosong atau hasrat murni yang masih belum tercapai. Angan-angan kosong itu banyak memusnahkan jiwa kamu, serius saya cakap sebab seolah-olah kamu mempersoalkan balik apa yang sudah diaturkan dalam trip hidup kamu.

Kamu tidak berharta, tidak mempunyai apa-apa itu bukan bermakna kamu disisihkan Allah s.w.t, itu adalah sebahagian daripada ujian hidup buat kamu yang bergelar hamba. Kalaulah kamu mengerti bahawa ada hamba yang lebih teruji dari kamu, tidak cukup makan tidak punya wang untuk menyambung pelajaran, bahkan tidak mampu untuk membeli sebatang pensil untuk menulis. So, untuk apa kita merungut sedangkan semua itu dari Allah s.w.t, bukan pintamu.

Kadang-kadang ada dikalangan kita merungut tanpa rasa syukur, 'kalaulah aku tidak makan nasi tadi, dah lah tak sedap, lauk pun sikit sangat'. Kalaulah kamu sedar bahawa ada yang berlaukkan garam dan gula sahaja sebagai penambah rasa untuk mengalas perut. Mudahnya kita kufur nikmat yang Allah s.w.t dah jelas-jelas bagi lebih daripada orang lain. Kamu tidak tahu atau berpura-pura tidak tahu??

فَبِأَيِّ آلَاءِ رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ

"Maka nikmat Tuhanmu yang manakah yang kamu dustakan?"

Qs Ar-Rahman : 53 


Kalaulah kamu mengetahui bahwa setiap inci ujian kesusahan yang Allah s.w.t hadirkan itu itu mempunyai paksi yang baik buat diri kamu. 

“Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu padahal ia amat buruk bagimu, Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui”

Qs. Al-Baqarah : 216

Renung-renungkan sahabat.

Hasrat murni pula terkadang banyak membina jiwa kamu agar lebih membangun kerna kamu cuba untuk membina impian melalui hasrat hati yang murni, 'Kalau lah aku sesolehah dia, Ya Allah, buka pintu hati hamba mu ini agar lebih mudah untuk hamba berada lebih dekat bersama mu.' Sedarkah kamu bahwa kamu telah menjadikan ia tranformasi buat diri kamu agar lebih bermujahadah menuju cinta-Nya. Kalaulah kamu tahu bahwa Allah s.w.t itu sayang pada hamba-Nya yang tidak pernah berputus asa dari rahmat-Nya.

“….dan janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya tiada berputus asa dari rahmat Allah melainkan kaum yg kafir.” 
Qs. Yusuf : 12
Na'uzubillah kita tergolong dari kalangan kaum yang kafir.

Tanpa sedar hasrat murni telah berjaya masuk kedalam hati kamu dengan membawa 'روح الجديد' (semangat baru) yang selama ini kamu damba kan melalui kata-kata 'kalaulah' dan seterusnya kamu realisasikan melalui usaha, doa dan tawakkal. Allahu akbar masyaAllah besarnya nikmat yang kamu peroleh dari hasrat murni itu. So, kalaulah kamu berhenti untuk beralasan itu ini merungut itu ini akan tetapi kalaulah kamu terus mendambakan cinta-Nya dan realisasikannya bukan terus berangan kosong tanpa hala tuju yang akhirnya condong kepada pintu-pintu maksiat. Innalillahi wa inna ilaihi raji'un, na'uzubillahi min zaalik.

Moga Allah s.w.t pelihara kita semua didalam rahmat-Nya, berharaplah pada-Nya nescaya kamu tidak akan rugi sedikit pun.

“Cukuplah Allah bagiku, tidak ada Tuhan selain dari-Nya. Hanya kepada-Nya aku bertawakkal” 
Qs. At-Taubah : 129
Ayuh refleksi diri, kemanakah hala tuju kita selepas dunia yang sementara ini. Syurga atau neraka kita yang tentukan. Kebaikan dunia dan akhirat itu impian mukmin dan mukminah yang tidak seinci pun lari mencari hembusan nafas cinta yang qudus dari Allah. InsyaAllah.

"Wahai Tuhan kami,anugerahkan kami kebaikan di dunia dan juga kebaikan di akhirat serta lindungi kami daripada azab api neraka."

Qs Al-Baqarah : 201

Wallahu'alam~




No comments:

Post a Comment