Monday, October 5, 2015

Sahabat

SAHABAT ~

Jam menunjukkan pukul 2.30 ptg,, oke set pukul 4.30 ptg nk keluar dgn s/u ats urusan krja.. tdo sat,, s/u pm.. mtk ingt kn dy pasal krja tu, oke set!

Tidur,, zzzz.......

Sedar2 tgk jam pukul 4.50.. 'Allah dah lewat,, terlajak tidur.. sadiss' monolog ku di dlm hati. Pandang tepi,, tgk sahabat satu bilik tgh solat tepi katil.. aku bersangka, mgkin dia tgu hbis slt baru nk kejut aku kot, she knows that im too tired.. tpi aku sedar,, tired2 jgk.. solat lwt kang nt Allah xtlg aku krja jp ag sb cuba lwt kan panggilan-Nya.. get up from bed, don't think too much!

Masuk bilik air,, dgn tenang amik air smayang.. alhamdulillah siap.. melangkah klua dri bilik air tgk sejadah dh already tepi katil terbentang utk aku solat.. aku senyum.. dia sahabat kt lua dh, sayang awk!

Aku cuba capai kain telekung di tmpt sngkut kain telekung kami,, aik!! Xde.. skali tgk dh ada siap2 ats sejadah.. speechless,, xnk npk sejadah kosong tpi terisi dgn kain telekung aku.. oh sahabat,, skali ag tersenyum sorg2.. sweet sgt!

Faham x kat sini,, sblm bertindak utk ape2 nilai diri kamu.. jgn cpt melatah,, terus bertindak.. kalau kamu ddk n terus berfikir xkan habis ny, percayalah..

Kenapa sahabat?

Wait a minute guys,,,, hows your friends?? Macam mana sahabat awk guide awk atau macam mana awk guide sahabat awk?? atau dgn bgun tdo tdi trus pegi cari s/u knp xkjut sb dh lwt nk settle kerja, atau maki2 sahabat y tgh solat kt tepi katil tu sb xkejut kan kite dh lwt solat.. how?? Think deeply!

Kebanyakannya,,

Eleh,, lwt stgh jam je pon solat.. no! Solat tetap solat guys! Buat ny Allah nk trik nyawa tgh sedap tidur tu kamu nk cakap ape??  Atau terus menerus salahkan org,, atau terus berfikir 'lewat2', tindakan xde.. pless la, sampai bila??

Aku pilih dia sbgai sahabat, dan tindakannya buat aku tersenyum bkn meroyan.. 'hei!aku boleh bentang sdri la sejadah,sibuk je nk amik telekung org letak ats sejadah..' malu ny kalau kamu mcm tu, mana adab kamu as a 'islamic role model'? At least jga adab dgn hati, ucap 'alhamdulillah'.. sahabat y baik anugerah bkn utk disia2.. so,sahabat kita dan kita sdri macam mana?? think!

Aku suka dia kerana agamanya, bukan sbb harta atau pangkat atau rupa.. jap,, kalau sbb rupa baru kamu nk suka n sayang seseorang mcm mana kamu nk suka n sayang pd Allah s.w.t y tidak berupa?? Think!

Sahabat,, dia juga manusia.. kita?  Kita juga manusia kan.. ke alien? Xkan.. semua Allah s.w.t cipta cantik2,, alhamdulillah.. manusia, dicipta oleh Allah dgn pelbgai sifat,, hrgai n ambil lah ibrah serta mau'izah hasanah dari ny,, pasti ada hikmah jika setiap sstu kita bersandarkan pd Allah s.w.t bkn nafsu semata-mata.. insyaAllah wallahu'alam.

- whh

No comments:

Post a Comment